Kiitoksia Tohtori.fi lukijoille. Sivusto uudistuu loppuvuoden aikana ja jatkossa löydät Tohtorin sisällön Terve.fi -sivuilta. Tämä takia et mahdollisesti löydä etsimääsi täältä tai sinut ohjataan Terve.fi -sivulle.

Etusivu » Syö hyvin

Välimerellinen ruokavalio

Perinteinen Välimeren ruokavalio on houkutteleva värikkäiden ja meille suomalaisille myös eksoottisten ruoka-ainesten kera. Välimeren ruokavalion hyöty ei jää pelkästään kutkuttelemaan makunystyröihin, vaan sen terveysvaikutukset ulottuvat koko elimistöön ja niitä on todisteltu myös useissa tutkimuksissa. Esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet ovat harvinaisempia Välimeren maissa kuin Suomessa ja muissa länsimaissa.


Lue lisää Kimallus.fi -palvelussa »

Runsaskuituisella ruokavaliolla terveemmäksi

Ravintokuidulla tarkoitetaan ravinnosta saatavia imeytymättömiä hiilihydraatteja tai niitä muistuttavia aineita. Kuitua on vain kasvikunnan tuotteissa ja se on joko liukoisessa tai liukenemattomassa muodossa. Käytännössä sama ruoka-aine sisältää molempia muotoja kuitua. Liukenevat kuidut sitovat tehokkaasti kolesterolia ja sappihappoja ja niitä saa runsaasti mm. kaura- ja ruisvalmisteista.


Lue lisää Kimallus.fi -palvelussa »

 

Tiesitkö tämän rasvoista?

Rasva-aineet ovat veteen liukenemattomia luonnonyhdisteitä, joihin luetaan neutraalirasvat, vapaat rasvahapot, vahat, sterolit ja steroidit, fosfolipidit, glykolipidit ja lipoproteiinit.


Lue lisää Tohtori.fi -palvelussa »

Ruokailu kohdalleen

Syyt kasvisruokavalion noudattamiseen ovat yleensä yksilöllisiä. Valinnalle voi olla eettinen, terveydellinen tai uskonnollinen tausta. Kasvisruokavalio voidaan koota monella eri tavalla.


Lue lisää Tohtori.fi -palvelussa »

 

Herkuttelu kuriin!

Kun makeahammasta kolottaa ja vatsaa kurnii, on helpompi turvautua suklaapatukkaan kuin muuttaa teorioita käytännöksi. Herkuttelun ja mielihalujen voittaminen vaatii päättäväisyyttä, mutta myös ruokailutottumuksiin on kiinnitettävä huomiota.


Lue lisää Kimallus.fi -palvelussa »

Kunnon lounas antaa puhtia päivään

Lounasta ei kannata kuitata kahvimukilla ja vaalealla sämpylällä, jos mielii pysyä virkeänä iltapäivän tunteina. "Lounaan tai ainakin lounaan ja iltapäivän välipalan yhteensä pitäisi kattaa noin kolmasosa päivän energiantarpeesta",


Lue lisää Kimallus.fi -palvelussa »

 

Mustapippurin Top 5 juuri nyt


Palaute | Sivukartta    Kieltorekisteri

© 2017 Darwin Food Consulting